Figuur ergonomie

ERGONOMIE site.be

informatie en onderzoek over ergonomie

 

 

Het effect van aangepast schoolmeubilair en een met lucht gevulde zitwig op de zithouding

 

The effect of adjusted school furniture and an air-filled seat wedge on sitting posture.

Motmans R. 2006 Dutch Journal of Ergonomics (Tijdschrift voor Ergonomie) 31 (3): 14-21.


 

Het langdurig zitten op school is een dagelijkse belasting voor de opgroeiende rug van kinderen. Vaak gebeurt dit op onaangepast schoolmeubilair en in slechte houdingen. Deze studie gaat het effect op de zithouding na van aangepast schoolmeubilair en een met lucht gevulde zitwig ten opzichte van de bestaande situatie. De zithoudingen van zeventien leerlingen tussen 10 en 12 jaar oud werden geregistreerd tijdens verschillende taken: tekenen, tekst overschrijven van bord en TV kijken.

 

Tekenen aan het bestaande meubilair: door de hoge tafel  moeten de leerlingen hun armen fel heffen, maar de rug blijft wel recht.Aangepaste meubilair: met de tafel op ellebooghoogte buigen de leerlingen voorover in de rug. Zitten op een aangepaste hoogte met zitwig: de rug blijft recht en de hoek in de heupen is groter dan 90°.

Bestaande meubilair Aangepaste hoogtes Aangepast en met zitwig

 

De stoel en tafel van het bestaande meubilair zijn voor veel leerlingen te hoog. Toch waren de voorwaartse buiging in de rug en kanteling van het hoofd duidelijk minder tijdens het tekenen. Door de hoge opstelling van de tafel worden de leerlingen eigenlijk verplicht om de rug meer rechtop te houden. Dit was het geval voor alle lestactiviteiten. De armen worden wel veel meer geheven, maar ze worden goed ondersteund door het werkvlak.

 

Het meest gebruikte criterium om aangepast meubilair te bepalen is de stoelhoogte iets onder de knieholte en de tafel iets boven de zittende ellebooghoogte. De leerlingen kunnen dan met de voeten plat op de grond steunen, maar buigen de rug wel meer voorover. Door de korte leesafstand op jonge leeftijd, zullen ze de ogen steeds dicht bij hun blad brengen. De richtlijn voor aangepast meubilair klopt dus alvast niet voor voorwaartse schoolactiviteiten. Toch komen deze houdingen het meeste voor en zijn ze het meest belastend voor de rug. De hoek in de heupen blijft ook klein, vaak minder dan 90°.

 

Een met lucht gevulde zitwig resulteerde in een grotere heuphoek. Deze zorgt voor een beter behoud van de natuurlijke krommingen van de rug. Door de zitwig kunnen de benen naar beneden afhellen waardoor de hoek tussen romp en benen dus groot blijft. Een ander voordeel dat aan een met lucht gevulde zitwig wordt toegeschreven, is het dynamische karakter. Kleine verplaatsingen van het lichaamszwaartepunt worden gestimuleerd door deze "platte zitbal". Hierdoor zou het voedingsmechanisme van de tussenwervelschijven steeds in werking blijven. Tijdens het passief TV kijken bleven vele kinderen echter voorwaarts zitten zonder te steunen tegen de rugleuning. Dit dan bestendigt juist het statische karakter.

 

TV kijken aan bestaande meubilair: de voeten steunen niet volledig op de grond, de rug steunt tegen de rugleuning.TV kijken op aangepaste stoel en tafel:  de lage zithoogte nodigt uit tot onderuit schuiven.TV kijken met aangepast meubilair en zitwig: heuphoek blijft groot.

Bestaande meubilair Aangepaste hoogtes Aangepast en met zitwig

 

Als besluit kan men stellen dat een hoge tafel een goede rug- en hoofdpositie uitlokt. Een zitwig verzekert een grote hoek in de heupen. De combinatie lijkt interessant, maar is niet onderzocht. De zitwig als onderdeel van de actieve school, die houdingsafwisselingen stimuleert, lokt goede zithoudingen uit. Deze zijn wel vooral voorwaarts gericht, zodat een hele dag erop zitten niet aangewezen lijkt.

 

 


hoe schooltas dragen - gewicht boekentas - ergonomische rugzakken - dubbelzak - schooltassen - schoolmeubilair - hoge schoolbanken - schoolmeubilair op maat - norm schoolstoelen - statafels -

computers op school - kinderrugschool - pennen

 

 

© 2006-2017 www.ergonomiesite.be - Mailen naar Roeland Motmans