Figuur ergonomie

ERGONOMIE site.be

informatie en onderzoek over ergonomie

 

 

De evaluatie van drie types schoolmeubilair volgens EN 1729

 

Evaluation of three types of school furniture according to prEN 1729.

Motmans R. 2006 Proceedings of the 16th World Congress on Ergonomics of the IEA, Maastricht.


 

Kinderen, tieners en studenten brengen veel tijd al zittend door op de schoolbanken. Het doel van deze studie was om het meest rug- en nekvriendelijke type van schoolmeubilair te ontdekken. Het traditioneel zitten (stoel 45 cm en tafel 75 cm) werd vergeleken met het rechtop zitten (stoel 0° en tafel 15°) en het zitten met open heuphoek (stoel 10° en tafel 15°). De hoogtes waren in overeenstemming met de maten die de ondertussen goedgekeurde NBN-EN 1729 voorschrijft. Deze voorziet acht verschillende hoogtes in functie van de lichaamsmaten van de leerling. De zithouding van 17 middelbare scholieren tussen 16 en 18 jaar oud werd opgenomen op video tijdens het schrijven, overschrijven van bord en kijken op een scherm. De positie van het hoofd, nek, rug en heupen werden vervolgens opgemeten.

 

Schrijven aan het bestaande meubilair: sterk voorover gebogen hoofd, nek en romp.Schrijven aan open heuphoek schoolmeubilair:  rechte romp en grote hoek tussen romp en benen.Passief kijken volgens het rechtop zitten: de rug leunt het meest naar achter en de nek het minst naar voor.

Bestaande meubilair Open heuphoek concept Rechtop zitten concept

 

Het bestaande meubilair lokt tijdens geen enkele lesactiviteit de beste zithouding uit voor middelbare scholieren. Bij het open heuphoek concept is de hoek tussen romp en bovenbenen effectief groter tijdens de voorwaartse activiteiten, het schrijven en overschrijven van bord. Een hellend werkblad van 15° vermindert de buiging van hoofd, nek en rug, onafhankelijk van de tafelhoogte. Het rechtop zitten resulteert in een meer achterwaartse zithouding tijdens het kijken op het scherm. Enerzijds is dit omdat meer leerlingen gebruik maken van de rugleuning, anderzijds omdat er ook meer onderuitgezakt wordt gezeten. Over de kwaliteit van de houding doet de gebruikte methode in deze studie echter geen uitspraak. Bij het ontwerp of aankoop van nieuw schoolmeubilair is het aanbevolen rekening te houden met een gekanteld werkvlak, een voorwaarts hellend zitvlak en verschillende maten van het meubilair in overeenstemming met de lichaamsmaten van de scholieren.

 

 


hoe schooltas dragen - gewicht boekentas - ergonomische rugzakken - dubbelzak - schooltassen - schoolmeubilair - hoge schoolbanken - schoolmeubilair op maat - norm schoolstoelen - statafels -

computers op school - kinderrugschool - pennen

 

 

© 2006-2017 www.ergonomiesite.be - Mailen naar Roeland Motmans