Figuur ergonomie

ERGONOMIE site.be

informatie en onderzoek over ergonomie

 

 

Thermisch comfort bij vliegtuigzetels: invloed van verschillende materialen en labo testmethodes

 

Thermal comfort of airplane seats: influence of different seat materials and the use of laboratory test methods. Bartels VT. Appl Ergon 2003; 34: 393-399.


 

Deze studie onderzoekt de invloed van verschillende materialen van de bekleding en het kussen op het thermisch comfort van vliegtuigzetels. In een eerste labotest werd de perspiratie, het onbewust zweetverlies, gesimuleerd en het watertransport gemeten. Ook werden vier proefpersonen in een klimaatkamer gebracht waar onder gecontroleerde omstandigheden de hartfrequentie, temperatuur, het zweetverlies en zuurstofopname werden geregistreerd. De testpersonen mochten ook subjectief de warmte, vochtigheid en comfort beoordelen.

 

Testopstelling met verschillende materialen van bekledingen en kussens voor vliegzetels.

 

De resultaten tonen dat een bekleding van geweven vezels een 19 keer hoger zweettransport heeft dan leder. Ook de 3D polyesther vezel is een beter alternatief als kussen dan schuim. De weerstand tegen waterdamp is ongeveer 40% minder, waardoor de thermische isolatie veel minder is. Dit gaat eveneens gepaard met een hoge comfortfactor. De resultaten van de fysiologische labomethodes kwamen ook goed overeen met de subjectieve beoordelingen van de proefpersonen.

 

 

 

 

 

© 2006-2017 www.ergonomiesite.be - Mailen naar Roeland Motmans