Figuur ergonomie

ERGONOMIE site.be

informatie en onderzoek over ergonomie

 

 

Tafelwagen voor catering met laagste duwkrachten

 

Evaluation of ergonomic adjustments of catering carts to reduce external pushing forces.

Jansen JP, Hoozemans MJM, van der Beek AJ, Frings-Dresen MHW. Appl Ergon 2002; 33: 117-127.


 

Een bestaande tafelwagen voor de catering werd vergeleken met twee prototypes. Vernieuwingen waren de verticale duwaar en grotere wielen. Bij het starten en stoppen vereisten de nieuwe wielen meer kracht, het rijden zelf ging wel gemakkelijker. De verticale duwbaar is vooral efficiënt bij het nemen van een draai.

 

Tafelwagens met grotere wielen en verticale duwbaar.

 

Het eerste doel van deze studie was om te vinden welke kar de laagste krachten vereiste tijdens het rechtdoor duwen en bij het nemen van een draai van 90į. Het tweede doel was om de invloed de duwstang en wielen te onderzoeken. In de begin- en eindfase van de test lieten de prototypes hogere duwkrachten noteren vergeleken met de standaard tafelwagen in de catering. Bij het rechtdoor duwen verhinderden de grotere wielen van de prototypes een vlotte versnelling wanneer ze gedraaid stonden en veroorzaakten aldus hogere krachten om de tafelwagen in beweging te krijgen. Door de lagere rollende wrijvingscoŽfficiŽnt van de grotere wielen vereisten de prototypes eveneens meer kracht om de kar af te remmen en te stoppen. Tijdens het rijden zelf daarentegen, waren de prototypes wel voordeliger.

 

De invloed van de duwbaar en de wielen werden ook onderzocht tijdens het nemen van een draai. De verticale duwstangen aan de tafelwagens resulteerden in minder duwkrachten per tijd. Het voorzien van een vijfde gefixeerd wiel (linker kar) bleek ook voordeliger. Dit fungeerde namelijk als rotatie-as tijdens het draaien van de kar.

 

 


overzicht trekken en duwen - transpallet - intern transport wielen - tafelkar - tafelwagen - maaltijdkar

 

 

© 2006-2017 www.ergonomiesite.be - Mailen naar Roeland Motmans