Figuur ergonomie

ERGONOMIE site.be

informatie en onderzoek over ergonomie

 

 

Jack computermodel

 


 

Jack is een mensmodel in 3D voor op de computer. De mensfiguren in het programma zijn antropometrisch onderbouwd en visueel realistisch. De tool laat toe om de mens te simuleren in een ontwerp. Jack maakt het mensgericht ontwerpen mogelijk door virtueel een ergonomische analyse uit te voeren van het product of de werkpost. Het gebruik van Jack bespaart tijd en geld door in een vroeg stadium de het ontwerp te verbeteren of te optimaliseren.

 

Tillen autobanden

Figuur: Tillen autobanden belastend voor rug en schouders.

 

Simuleren
Jack laat toe om ergonomie vroeg in het ontwerpproces te betrekken. In het programma kan men het gewenste mensmodel kiezen van grote man tot kleine vrouw, dat het best overeenstemt met de werknemerspopulatie. Er zijn verschillende antropometrische databases, die zorgen voor onderbouwde modellen.

 
Vervolgens kan men het mensmodel snel positioneren in een virtuele omgeving. Men kan verschillende commando’s geven (get, put, walk,...) en het model laten interageren met omliggende voorwerpen. Door verschillende taken achter elkaar in te stellen, kan men ook animaties bekomen.

 
Door het simuleren met een model kan men dure testen met prototypes vermijden. Het opsporen van knelpunten en verbeteren van de efficiëntie kan reeds op de computer gebeuren.

 

Mensmodellen in Jack.

Figuur: Mensmodellen in Jack.

 

Evalueren
Door een ergonomietool te integreren kan men de menselijke prestatie analyseren. Men ziet of het mogelijk is dat de gekozen populatie de taak kan uitvoeren en in welke houding. Op dezelfde manier kan men inschatten hoe een mens zich zal gedragen in een specifiek auto-ontwerp.

 
Nog een stap verder laat Jack toe om gefilmde beelden om te zetten in een 3D simulatie. De markers op het lichaam worden opgenomen door motion capturing tools. Een 3D model zal de bewegingen nadoen en daar kunnen de ergonomische analysetools op los gelaten worden. Zo kan men snel ergonomische knelpunten detecteren en alternatieven ontdekken.

 

Mensbeelden omzetten in computerbeelden via motion capturing.

Figuur: mensbewegingen kunnen omgezet en geëvalueerd worden in computermodel.

 

Task Analysis Toolkit
De ergonomische analysetools die men in Jack kan toevoegen zijn.
- Vermoeidheid. Deze rool berekent de nodige hersteltijd voor een taak en vergelijkt dat met de beschikbare rusttijd.
- Drukkrachten lage rug. Via een biomechanisch model van de lage rug kunnen de drukkrachten berekend worden voor alle mogelijke houdingen en gewichten.
- Manueel hanteren van lasten. Het risico op overbelasting van de rug wordt ingeschat voor het tillen, dragen, trekken en duwen. De referentiewaarden komen van het Liberty Mutual Research Center, dat ook achter de Snook tabellen zit.

- Statische krachtvereisten (SSP). Voorspelt hoeveel % van de mensen voldoende kracht heeft om de taak te kunnen uitvoeren, gebaseerd op houding, bewegingsuitslag, antropometrie en polskrachten.
- Energieverbruik
- NIOSH
- OWAS
- RULA

- MTM
 
Specifiek voor de auto-industrie zijn er tools die het comfort beoordelen, de houding voorspellen, gezichtsvelden weergeven, enz... Het ontwerp kan afgetoetst worden aan ontwerprichtlijnen, die in het programma zitten.

 

 


antropometrietabellen - tekensjablonen - 3D computermodellen - DINBelg 2005 - fietsmaat - hoogte keuken - schoenmaten - afmetingen bedden - bureaustoel - werktafel - transportband - BH maat

 

 

© 2006-2017 www.ergonomiesite.be - Mailen naar Roeland Motmans